1.6.2019

Lomamatka jossa lähes kaikki meni pieleen

Kun etsin matkakohdetta niin haluan sen yleensä olevan tuttu ja turvallinen. Joku voisi sanoa todella tylsää. Pidän siis Euroopassa matkustelusta ja olen käynyt vain kerran Euroopan ulkopuolella. Se oli Dominikaanisessa Tasavallassa. Minulle riittää matkustelussa yleensä sellainen yksi ulkomaanmatka vuodessa jos ei Tallinnan matkoja lasketa. Tähän mennessä matkat ovat sujuneet hienosti, mutta viimeisin matka meni monelta osin aika huonosti.

Mietimme alkutalvesta, että pitäisikö sitä matkalle lähteä kevään korvilla. 5 kuukautisen vauvan kanssa olisi niin halpaa matkustella kun se ei vie koneestakaan istumapaikkaa. Ja olisi myös mielenkiintoista nähdä minkälaista lapsen kanssa matkustelu on. No passi piti toki ensin hankki lapselle, se kävi helposti. Kuvat valokuvaamossa ja hakemus netissä. Hiukan yli viikon päästä passi oli saapunut viereiseen kauppaan noudettavaksi. Kävimme eka kolmistaan Tallinnassa, mutta sitä ei kyllä oikein voi verrata viikon ulkomaanmatkaan. No, Tallinnan matka meni kuitenkin hyvin eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.

Matkakohteen pohdintaa

Ensin mietittiin jotain kivaa Kreikan saarta. Kreikassa olen käynyt pari kertaa, Kalymnoksen ja Karpathoksen saarella. Molemmat matkat olivat aivan mahtavia, eikä Kreikka pettänyt. Meillä oli kuitenkin 150 euron arvosta kerättyjä Norwegian cashpointseja. Kyllähän se norski olisi lentänyt myös suorilla lennoilla Kreikkaan muutamaan kohteeseen, mutta jotenkin innosti tällä kertaa mennä Espanjaan vähän treenaamaan espanjan opintoja.

Vaihtoehtoina oli siis Malaga, Alicante ja Mallorcan saari baleaareilla. Tällä kertaa matkakohteen määritti se, missä noista kolmesta olisi lyhin matka lentokentältä kohteeseen ja parhaiten arvostellut all inclusive hotellit. Kyllä, tällä kertaa ostimme all inclusiven sillä meillä ei ollut oikein mitään kokemusta lapsen kanssa matkustelusta. Sitten ainakin kaikki olisi lähellä ja helposti saatavilla. Alettiin tutkia vaihtoehtoja ja totesimme pian että Mallorcassa kaikki olisi lähellä ja siellä oli pari hotellia joissa arvostelut olivat Tripadvisorissa 4 tai 4,5/5. Matkustusajat olivat hyvät sinne, lento lähtisi sinnepäin kolmen maissa ja poispäin iltasella. Inhoan yli kaiken aikaisia herätyksiä.

Mallorcaan tiemme vie

Mallorca oli myös kätevin, Palma de Mallorcan lentokentältä olisi vain alle 20 minuutin matka bussilla hotellialueelle. Cashpointsien jälkeen lennoista jäi meille kolmelle 160 euroa maksettavaa, Ei päästy avovaimon kanssa yhteisymmärrykseen hotellista niin valittiin kaksi eri hotellia, välimatkaa oli puolitoista kilometriä. Oltaisiin ekassa hotellissa 3 yötä ja seuraavassa sitten 4. Siinä saisi ainakin vaihtelua, ensimmäisessä hotellissa oli myös tenniskentät joten pääsisimme päivittäin pelaamaan tennistä. Toisessa hotellissa oli kuitenkin kivempi miljöö.

Teimme siis päätöksen: menemme Mallorcalle kahteen eri hotelliin. Vähemmän yllättävästi parhaat hinnat löytyivät taas hotellien omilta sivuilta. Tylsää oli kun tarvitsimme kehdon niin jouduimme ostamaan kalliimmat ja isommat huoneet. Ensimmäisessä hotellissa superior ja toisessa juniori sviitti huoneet. 7 yötä hotelleissa maksoi yhteensä 1350 euroa all inclusiven kanssa. Netistä luettiin saksalaisten viihtyvän alueella mihin oltiin menossa.

Matkalle lähtöpäivä koittaa

Pakkaaminen oli aika hankalaa verrattuna siihen aikaan kun matkustimme vielä kaksisteen. Aika paljon tuli otettua ruokia vauvalle ja muuta. Vaipat sentään ajattelimme ostaa kohteesta. Ostimme yhden laukun ruumasta johon lastasimme kaikkien vaatteet ja tavarat. Aika kevyttä vaatetta tuli otettua kun säätiedotus lupasi kuitenkin yli 20 astetta joka päivälle.

Sitten tuli lähtöpäivä ja mentiin bussilla kentälle. Check-inn ja turvatarkastus sujuivat ihan jouhevasti, matkarattaat ja laukku menivät heti ruumaan. Sitten vauvaa piti kanniskella sylissä, olihan meillä toki tuo kantoreppukin mukana. Lentokin meni ihan hyvin, ei huutanut pahemmin. Sellanen alle 4 tuntia on mullekin sopiva aika istua tollasessa putkilossa paikallaan.

Vihdoin perillä

Siitä sitte laskeuduttiin ja lähettiin ekalle hotellille dösällä. Matka kesti just alle kakskyt minaa ja sitten piti vielä kävellä pari minuuttia hotlalle. Sitte vaa check-inn ja huoneesee. Vauvansänky luvattiin tuoda heti, ihme kyllä se ei ollut valmiina vaikka olin laittanut varaukseen että tarvitsemme sellaisen :D Muutama tunti meni ja jouduimme soittamaan respaan että tuokaa ny helvetti se sänky, tässä pitäs alkaa kohta jo nukkumaan. Siitä sitte meni vielä nelisenkymmentä minuuttia niin siivoja tuli tuomaan vihdoi sen sängyn. Kerittiin käymään välissä syömässäkin, ruoka oli ihan ok. Ei mitään mahtavaa mutta ei mitään huippuakaan.

Aika nopeasti kävi selväksi hotellissa olevan pelkkiä saksalaisia. Ei siinä mitään, siellä oli nimittäin paljon eläkeläisiä ja myös lapsiperheitä. Sovittiin ihan hyvin joukkoon. Säät oli ihan ok, kakskyt astetta ja aurinkoa. Tulin kipeäksi jo ensimmäisenä iltana. Kuume nousi parina iltana ja vaivoina oli myös kova yskä sekä räkää. Hauskaa oli se kun olet buffetissa mutta et maista yhtään mitään ja kaikki maistuu samalle :D

Seuraavalle hotellille siis

3 yötä meni aika nopeasti ja lähdettiin eteenpäin syvemmälle El Arenal alueelle. Vaihdettiin siis hotellia toiseen jossa tulisimme olemaan 4 yötä. Kävellessämme eteenpäin tuli selvemmäksi alueen saksalaisuus, katumainokset ja kyltit olivat saksaksi. Saksaa kuuli koko ajan. Ihan kuin olisi mennyt Saksaan Espanjan sijaan. Mentiin parin bilekadun ohi ja huomasimme hyvin saksalaistenkin osaavan bilettää.

Saavuimme uuteen hotelliin ja se teki kyllä ihan hienon ensivaikutelman, alue oli mukava ja junior sviittikin oli mukavan oloinen. Olihan siinä toki ongelmiakin. Lämmintä vettä ei tullut aamulla eikä illalla suihkuun, ja sisällä oli kylmempää kuin ulkona. Meille puhuttiin aina ensimmäisenä saksaa ja henkilökunta tuntui osaavan sitä paljon paremmin kuin englantia.

Bileporukoita riitti

Ruoka oli taas ihan ok, tylsää oli miten vähän juttuja sai all inclusive paketilla. Tosi iso osa oli lisämaksullisia kuten drinkit, jäätelö, erilaiset snackit.... Suurin ongelma oli kyllä hotellissa nuo bileporukat. Oltiin muuten ainoa lapsiperhe koko hotellissa joten katseita tuli meidän suuntaan. Joka puolella oli tuollaisia parikymppisiä miesporukoita bilettämässä. Oli siellä toki joitain eläkeläisiäkin taas, mutta heitä ei paljoo huomannut kun he eivät pitäneet niin paljoa ääntä.

Miten se sääkin taas kääntyi, alle kakskyt astetta, tuulista ja pilvistä. Ensimmäinen etelän matka kun pitää olla peiton alla sisällä kun ulkona on niin kylmä :D Lähdettiin sitten käppäilemään rannallekin. Se oli ihan hauskaa, ihmeen paljon noita rompemyyjiä siellä vaan pyöri. Arskat ja snapbackit ei paljoa kiinnostanut mutta myyjät tulivat muutaman metrin välein tarjoamaan roiniaan. Jotkut yrittivät olla ovelia ja tulivat rattaiden eteen ettei päästä paikalta liukenemaan. Mutta kyllä ne sitte englantia ymmärs ettei roina ny kiinnosta

Ku meiän yläkertaan muutti sellane saksalaine poikaporukka 18-20 vuotiaita nii alko miettii oisko himas ehkä siistimpää. Mölyä ja melua riitti kyllä ihan tarpeeks tolla matkalla. Olihan he hankkinu megafoninkin. Ruoka oli kyllä ihan hyvää tuolla hotellissa, se oli vaan tylsää kun oli niin kylmä sää välillä eikä ollut oikein mitään tekemistä.

Kotiin lähtöpäivä koittaa

Kyllä se aika sitten kulumalla kului ja tulikin jo lähtöpäivä. Kentälle oli taas helppo päästä kun bussi vain tulisi. Bussi oli nimittäin 30 min myöhässä ja alkoi jo pikkasen jännittämään tuleeko sieltä busseja. Tulihan se sieltä ja kerkisimme hienosti kentälle. Check-in meni taas nopeasti ohi ja siellä lentokentällä oli hienoa se kun saimme ottaa rattaat portille asti mukaan. Vauva nukkui vain rattaissa. Lento meni hyvin

Kotona odotti 4 koneellista pyykin pesua, mutta ne kerkisi hoitamaan seuraavanakin päivänä. Oli kyllä luksusta käydä lämpimässä suihkussa. Ensimmäinen kerta matkustelun jälkeen kun tuntuu tosi kivalta lähteä vaa nopeesti himaa. Ah, home sweet home!

Tehtiin selkeesti virhe siitä ettei selvitetty tarkemmi minkälainen toi alue on mihi mentiin ja minkälaista porukkaa siel käy ylipäätään. Joku rauhallinen Kreikan saari ois ollu kyllä sata kertaa parempi kohde juuri meille, mutta oppia ikä kaikki!

Tilaa tästä Bank Norwegian luottokortti ja ala keräämään cashpointseja

Oletko sinä ollut joskus matkalla joka oli ihan susi?

Tämä kirjoitus sisältää affiliate linkkejä. Jos tilaat tavaraa tai palveluita niiden kautta niin saan siitä palkkioksi pienen komission. Tämä ei kuitenkaan maksa sinulle mitään ylimääräistä. En anna sijoitusneuvontaa enkä ole vastuussa sijoitustesi voitoista tai tappioista. Teet sijoituspäätöksesi täysin omalla riskilläsi. Sijoitustoimintaan liittyy aina riskejä jotka pitää ottaa huomioon sijoituspäätöksen tehdessään. En vastaa myöskään sivujeni kautta tilaamiesi tuotteiden tai palveluiden laadusta. En ole vastuussa kolmansien osapuolien aiheuttamista vahingoista.

1. Teneriffalla käytiin kerran viikon reissulla. Kaksi matkaa kerralla, eka ja vika. Reissussa ei sinänsä mitään vikaa, mutta ottaen huomioon 3500 euron kustannuksen vs. mitä jäi viivan alle, niin eipä tarvitse toiste lähteä. Pojille oli mukava tarjota kokemus, mutta itse en niin välitä. Viihdyn kotona meren rannalla oikein mainiosti, koti, mökki ja elämykset samassa pihapiirissä.

2. Anonyymi4.6.19

Tiesitkö, että lentokoneella lentäminen on ilmastorikos! Lennä nyt vielä kun voit, pian lentäminenkin kielletään tai tehdään niin kalliiksi vihervasemmiston haittaveroilla.

3. Hui, no tällä kertaa ei mennyt niin nappiin. Onneksi lapsen kanssa reissaaminen ei tässä tapauksessa aiheuttanut mitään haasteita kun olitte siihen hyvin varautuneet. Toki just nuo melut ym. voivat haitata jos vaavi on herkkä melulle. Kiva kun jaoit kokemuksen :)

1. Joo ei se vauvan kanssa matkailu sinänsä niin vaikeaa ollut, mutta toki siinä oli paljon uusia juttuja :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.