28.2.2018

Opintovapaa toi minulle yllättävän ongelman


Opintovapaa on tuonut minulle mielenkiintoisen ongelman: minulla on liikaa vapaa-aikaa enkä keksi vapaa-ajalleni mitään järkevää tekemistä. Luulin että pidän tällaisesta yltiöpäisestä työn ja vapaa-ajan suhteesta mutta ainakin tällä hetkellä todellisuus on toinen. Olen kuitenkin jo ryhtynyt toimenpiteisiin asian suhteen.

Luulin olevani täysin immuuni tylsistymiselle mutta enpäs sitten olekaan: nyt kun olen opintovapaalla niin minulla on koulua 4 päivää viikossa yhteensä alle 20h. Siihen läksyt päälle niin jää vieläkin turhan paljon vapaa-aikaa. Olen miettinyt vaihtoehtoisia tapoja käyttää tuota ylijäävää aikaa.

Lukeminen tai äänikirjat - minulla ei ole kirjoja tai äänikirjapalvelu jäsenyyttä enää. Pitäisi jaksaa mennä kirjastoon, sen vielä onnistun tekemään mutta sitten kirjojen palauttaminen ajoissa onkin ihan toinen asia :D

Liikunta - inhoan kylmää joten ei innosta mennä ulos lenkille. Salilla käyn pari kertaa viikossa koululla ja lauantaisin tai sunnuntaisin tulee pelattua sulista tai kössiä.

Blogin kehittäminen - tämä olisi erittäin tarpeellinen juttu. Voisin vaihtaa vaikka alustan WP:hen ja panostaa sisältöön enemmän. Molemmat asiat odottavat vielä intoa.

TV:n katsominen - tätä teen nyt jo liikaa. Tosin kaikki hyvät sarjat olen jo katsonut joten ei tästäkään enää viihteeksi ole.

Kokkailu - en pidä erityisemmin kokkailusta, eikä sitä nyt ruokia voi koko aikaa laittaa.

Ajan viettäminen puolison kanssa - ei onnistu määräänsä enempää sillä hän käy töissä

Ajan viettäminen lasten kanssa - ei ole lapsia eikä tämä asia ole vielä ajankohtaista meillä. Tähän saisi varmaan ajan kulumaan ihan passelisti.

Itsensä kehittäminen - tämä on erittäin hydyllistä mutta mitäpä sitä haluaisi kehittää? En tiedä joten opiskelu saa nyt riittää kehittämiseksi tällä erää.

Vapaaehtoistyö - tämä olisi varmasti hyödyllistä yhteiskunnan kannalta, mutta minulla on vielä etsinnässä sellainen homma mistä itse pitäisin ja jossa olisin hyvä. Jotain talousneuvontaan liittyvää se voisi olla kenties.

Työharjoittelu - tämän aion ehdottomasti toteuttaa ensitilassa. Työharjoittelusta on minulle eniten hyötyä työuraa ajatellen sillä ei siellä koulussa kaikkea opi. Hakemuksia on jo paljon sisällä ja katsotaan mikä niistä sitten lopulta natsaa.

Ratkaisu ongelmaan on siis jo nurkan takana ja luulenpa ettei ensi kuussa tarvitse enää tylsyydestä itkeä täällä blogissa :P Seuraavassa postauksessa sitten vihdoin jotain sekalaista löpinää sijoittamisesta.

Onko sinulla ikinä tylsää?



8 kommenttia:

  1. Anonyymi28.2.18

    Tunnistan! Koulu tehtävät + harrastus = 4h + 2,5-3h = 6,5-7 h tekemistä päivässä. Minulla on luentoja muutaman kerran kuussa.

    Töissä ollessa olin ihan koko ajan täysin poikki, kun yhtälössä oli nämä kaikki. Duuni 50% olisi paras, mutta työmatkan takia se ei vain kannata mitenkään päin. Duuni pitää tiettyä ryhtiä elämässä. Helposti huomaa tekevänsä päivän koulujutut ”yöllä”.

    Olen lisännyt kirjojen lukemista, kulttuuri rientoja ja kotona puuhastelua. Paljon kuluu aikaa vain ihan laiskotellessa. Laiskottelusta huolimatta teen lähes koko kevään opinnot ja vähän päälle nyt tässä 2 kk ajassa, joten en ole kauhean paljon itseäni laiskottelusta piiskannut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjojen lukemisesta olisi kiva taas innostua.

      Poista
  2. Jos on sivuaineopintoja mahdollista ottaa, niin suosittelen. Niistä voi saada uutta perspektiiviä omaan alaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on ihan harkinnanarvoinen asia. Nyt minua kiinnostaisi kuitenkin harjoittelu enemmän.

      Poista
  3. Oho! No lapsena oli aiiiina tylsää ja äidin ohje siihen oli aina joku kotityö tai perunankuoriminen, jumantsuikka!
    Tylsinä jaksoina tai hetkinä olen onnistunut yleensä keksimään jotain erityisen luovaa, esim. kesälomallani 2014 olin muutaman viikon ihan Suomessa kotonani ja ehdin lukea ja tutustua säästämisen ja oman talouden kirjallisuuteen ja blogeihin, ja sain kestävän inspiraation :)
    Nykyään ei ehdi tylsä tulla kylään edes viikonloppuisin. Pitäisi oikein järjestää sellainen päivä, että tulisi tarkoituksella tylsää ja luovuus lisääntyisi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotkut ihmiset ovat vaan niin tekeviä ettei tylsää hetkeä tulekaan :D

      Poista
  4. Voisit lahjoittaa mulle pari tuntia päivässä, itseasiassa voisin vaikka maksaa sulle siitä :D ei vaan, itselläni on nyt sen verran kiireinen aikakausi päällä ettei tarvitse miettiä tekemisiä. Töiden loppuminen (minkä vuoksi kunnon loppukiri työvuorojen haalimisen suhteen), uusien työpaikkojen metsästys kaikkine soitteluineen ja haastatteluineen sekä hätävarana myös yhteishaussa opiskelupaikkojen miettiminen (ja sen jälkeen pääsykokeisiin valmistautumista). Näiden päälle vielä lukuisia pienempiä asioita. Noh, eiköhän urakka helpotu jo parin viikon päästä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa olen nyt aika kiireinen vihdoin kun luen kokeisiin :D

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.